Ryūkyū Shimpō 琉球新報

"Ryūkyū Shimpō" – pierwsza gazeta na Okinawie założona w 1893 roku przez młodych, postępowych Okinawiańczyków. Skład założycielski tworzyli Shō Jun (1873–1945, syn króla Shō Taia) Takamine Chōkyō (1869–1939), Ōta Chōfu (1865–1938), Tomigusuku Seiwa i Goeku Chōi (1868–1923). Pomysł utworzenia gazety został przychylnie przyjęty przez ówczesnego gubernatora Naraharę Shigeru (1834–1918), który postawił jednak warunek, aby w redakcji zasiedli także jego zaufani ludzie – dwaj dziennikarze z Japonii. "Ryūkyū Shimpō" obrała kurs projapoński, jednoznacznie opowiadając się za szybką asymilacją i integracją Okinawy z Japonią. Gazeta powstrzymywała się przed otwartym krytykowaniem władz, co jej później często wypominano. "Ryūkyū Shimpō" reprezentowała głównie interesy arystokratów z Shuri. W 1940 roku dokonała fuzji z "Okinawa Asahi Shimbun" 沖縄朝日新聞 w ramach polityki "jedna prefektura – jedna gazeta" i została przemianowana na "Okinawa Shimpō" 沖縄新報. Gazeta ta istniała do maja 1945 roku, służąc jako propagandowa tuba reżimu. W lipcu 1945 roku narodziła się gazeta "Uruma Shimpō" うるま新報, która we wrześniu 1951 roku powróciła do starej nazwy "Ryūkyū Shimpō".


« Ryūkyū kanRyūkyū shobun »

Zaktualizowano: 2018-06-25